Wójtowie i burmistrzowie gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia Metropolia Krakowska przedstawili swoje stanowisko w sprawie projektu uchwały dotyczącej Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Podkreślają oni potrzebę racjonalnego i sprawiedliwego wprowadzania nowych przepisów, które mogłyby wpłynąć na mieszkańców. SCT ma wejść w życie w styczniu 2026 roku, obejmując istotne ograniczenia dla pojazdów zarejestrowanych w sąsiednich powiatach. W dokumencie zwrócono uwagę na brak odpowiednich analiz oraz konieczność zaangażowania wszystkich mieszkańców w walkę o lepszą jakość powietrza.
Projekt uchwały zakłada, że ograniczenia wjazdu będą dotyczyć aż 43% samochodów zarejestrowanych w powiatach krakowskim i wielickim, co odpowiada około 173 tysiącom pojazdów. Mimo tak znaczącego wpływu na mieszkańców gmin ościennych, mieszkańcy Krakowa nie będą objęci dodatkowymi restrykcjami. Takie rozwiązanie budzi kontrowersje, ponieważ zdaniem samorządowców, każdy mieszkaniec powinien ponosić współodpowiedzialność za stan powietrza.
Wójtowie i burmistrzowie wskazują również na brak danych dotyczących wpływu pojazdów spoza Krakowa na jakość powietrza w mieście. Według raportów Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z lat 2023-2024, przekroczenia norm dwutlenku azotu były notowane tylko na jednej krakowskiej stacji pomiarowej. Samorządowcy postulują wprowadzenie jednogłośnych zasad, dostosowanie granic strefy do potrzeb mieszkańców oraz zapewnienie okresu przejściowego do dostosowania się do nowych wymagań. Gminy deklarują gotowość do dialogu w kwestii wspólnej walki o poprawę jakości powietrza w regionie.
Źródło: Urząd Miasta Skawina
Oceń: Strefa Czystego Transportu w Krakowie – stanowisko gmin Metropolii Krakowskiej
Zobacz Także