Skawina to istotna stacja kolejowa, zlokalizowana w Skawinie, w malowniczym województwie małopolskim, w granicach powiatu krakowskiego. Stanowi ważny węzeł komunikacyjny, obsługujący pasażerów podróżujących w różnych kierunkach.
Stacja w Skawinie jest kluczowym punktem na trasie, gdzie od dwutorowej linii łączącej Krakowa Płaszowa do Oświęcimia odgałęzia się jednotorowa linia. Ta ostatnia prowadzi przez Kalwarię, kierując się w stronę Suchej Beskidzkiej, co czyni ją istotnym elementem regionalnej infrastruktury transportowej.
Ruch pasażerski
Stacja kolejowa w Skawinie odgrywa istotną rolę w ruchu pasażerskim, mając na swoim terenie 6 torów głównych, z których trzy funkcjonują jako tory zasadnicze. Przy tych torach zlokalizowane są dwa perony: dwukrawędziowy wyspowy oraz jednokrawędziowy, umiejscowiony przy budynku dworca. Ten drugi peron przeszedł gruntowną modernizację w 2006 roku, co miało miejsce w ramach projektu Kolejowego Szlaku Jana Pawła II.
Podczas tej modernizacji zlikwidowano także tor boczny usytuowany blisko dworca oraz wyburzono liczne, zaniedbane obiekty, takie jak budynki Odcinka Zabezpieczenia Ruchu Kolejowego, magazyny Odcinka Drogowego, schronisko dla manewrowych, a także infrastrukturę energetyczną oraz budynki związane z toromistrzami. W bezpośrednim sąsiedztwie stacji mieściła się również niegdyś lokomotywownia, a w pewnej odległości znajdują się nieczynne wieże wodne.
Dworzec ma połączenie z peronem wyspowym za pośrednictwem przejścia nadziemnego, które prowadzi również nad torami towarowymi na drugą stronę stacji. Infrastruktura ładunkowa na stacji jest dobrze rozwinięta i obejmuje kilka torów bocznych, które prowadzą m.in. do ładowni obsługiwanej przez skup złomu. Od strony zachodniej dostępny jest również wjazd na bocznicę zakładów „Vesuvius”. Ruch pociągów na stacji zarządzany jest przez dwie nastawnie: „Sk” oraz „Sk1”, które są wyposażone w mechaniczne urządzenia scentralizowane z sygnalizacją świetlną.
W 2017 roku nastąpiła relokacja skupu złomu, co spowodowało, że ładownia została zamknięta, a bocznica zakładów Vesuvius została wyburzona. Pozostało jedynie odgałęzienie oraz niewielki odcinek torów prowadzący do bramy zakładu. Ponadto, w maju 2012 roku zamknięto poczekalnię i kasy biletowe, a także zlikwidowano mieszkania kolejowe na I piętrze, biura spółki PKP Cargo oraz posterunek Straży Ochrony Kolei znajdujący się w dawnej siedzibie zawiadowcy stacji. Aktualnie, brak dostępu do WC oraz dużej części budynku dworca, który jest niemal w całości zamknięty.
W 2017 roku rozpoczęto modernizację budynku dworca, który przeszedł na własność Miasta Skawina. Prace te są częścią projektu utworzenia Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego, a obecnie otoczenie dworca ulega intensywnej modernizacji, stając się placem budowy. Stacja Skawina została także wyznaczona jako końcowa stacja drugiej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łączącej Sędziszów/Miechów z Krakowem Głównym.
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 300 do 499 |
2022 | 700 do 999 |
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo małopolskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r. [dostęp 26.08.2016 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Rynek w Skawinie | Skawina JagielniaOceń: Skawina (stacja kolejowa)